BLOG Het belang van magnesium voor een goede gezondheid

Veel van de klachten die ik in mijn praktijk tegenkom kunnen veroorzaakt of in stand gehouden worden door een magnesiumtekort. Om die reden ben ik in 2017 in zee gegaan met Magnesium-Forever en ben ik verkooppunt geworden van hun producten (die niet in de winkel te koop zijn).
In deze BLOG ga ik in op de werking van magnesium in het lichaam, de klachten bij een magnesiumtekort, welke factoren een magnesiumtekort veroorzaken en wat je er aan kunt doen. Tot besluit deel ik een aantal ervaringen van klanten met je. 

Magnesium belangrijk in strijd tegen COVID-19
Vitamine D lijkt een belangrijke rol te spelen bij de ernst en het beloop van COVID-19. Veel COVID-19-patiënten hebben een vitamine D-tekort. Op basis diverse onderzoeken wordt aangeraden om extra vitamine D3 te slikken. Het slikken van vitamine D3 is echter niet het hele verhaal: magnesium is nodig om vitamine D3 te activeren. Dit werkt als volgt. Vitamine D3 wordt in de lever door een enzymengroep omgezet tot bruikbare vitamine D3 voor het lichaam. Deze enzymengroep wordt aangestuurd door magnesium.  Zonder magnesium werkt vitamine D3 dus niet. Advies is daarom om naast vitamine D3 ook magnesium te slikken. Magnesium-forever heeft naast de bekende magnesium supplementen ook een heel goede vitamine D3. Deze D3 is in druppelvorm en het voordeel daarvan boven een pil is dat het in de mond direct de bloedbaan ingaat.

Klachten bij magnesiumtekort

De reden dat magnesiumtekort zo veel verschillende klachten kan veroorzaken is dat dit mineraal betrokken is bij meer dan 300 enzymatische processen in je lichaam (o.a. de werking van spieren, zenuwen en de spijsvertering). Bij een langdurig tekort aan magnesium kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan. Klachten die bij een magnesiumtekort kunnen optreden zijn spierpijn, kramp in de benen, vastzittende schouders, onrust en nervositeit, slapeloosheid, hoofdpijn, migraine, stress, gebrek aan concentratie, depressie, verhoogd cholesterolgehalte, botontkalking en verkramping van bloedvaten, waardoor zelfs hartritmestoornissen kunnen ontstaan. Ga je met deze klachten naar de huisarts, dan zal die vaak medicijnen voorschrijven. Veel artsen weten niet dat magnesiumtekort een oorzaak kan zijn, terwijl dit eenvoudig verholpen kan worden met voeding en/of supplementen. 

Voeding die rijk is aan magnesium zijn groene groenten (spinazie, broccoli, avocado), fruit (banaan, ananas), noten, bonen, granen, risotto, zilvervliesrijst, quinoa en vis (makreel, krab, heilbot, garnalen).

Oorzaken van een magnesiumtekort

De oorzaken van magnesiumtekort zijn divers. Enerzijds krijgen we te weinig magnesium binnen doordat ons voedsel steeds minder magnesium bevat en we ongezonder eten. Het gebruik van alcohol, nicotine en medicijnen zoals beta-blokkers, maagzuurremmers, de anticonceptiepil, plaspillen en chemotherapie belemmeren de opname van magnesium en zijn dus ware magnesium-rovers. (Top)sporters, zwangere vrouwen en vrouwen in de overgang hebben sowieso meer magnesium nodig. Tenslotte is stress een enorme magnesium-vreter. Niet zo heel verwonderlijk dus dat volgens de World Health Organisation 50 tot 75 procent van de (westerse) bevolking een magnesiumtekort heeft. Bron: www.gezondheidsplein.nl/dossiers/magnesium

Oraal versus transdermaal

Magnesium Forever werkt met zowel orale als transdermale producten. Vaak is een combinatie van die twee het meest effectief. Het voordeel van transdermale producten is dat de opname ervan door het lichaam rond de 70% ligt. Van orale producten wordt zo’n 25% opgenomen. De verklaring? Transdermale producten gaan direct door de huid, orale leggen een langere weg af via het maag/darmkanaal. De orale producten werken in het lichaam op celniveau, terwijl de transdermale producten lokaal inwerken op de huid, spieren en gewrichten.


Wat doe ik?

Ik heb een checklist ontwikkeld om na te gaan of er mogelijk sprake is van een magnesiumtekort. Je kunt deze eenvoudig zelf invullen of  ik kan deze tijdens een gesprek geheel vrijblijvend bij je afnemen. Daarnaast kun je via mij voedingssupplementen kopen of producten voor uitwendig gebruik die direct op de spieren werken. Mijn drie bestsellers zijn:

  • magnesium-complex. Dit is een krachtig supplement met drie soorten magnesium: magnesium bisglycinaat (werkt op hersenen en zenuwstelsel), magnesium citraat (werkt op spieren) en magnesium glycerofosfaat (ondersteunt het zenuwstelsel). Deze mix is aangevuld met vitamine B6 en L-taurine, die ervoor zorgen dat de magnesium beter door de celwand wordt opgenomen en spirulina (versterkt het immuunsysteem) en chlorella (groene alg, een natuurlijke detox).  
  • magnesium olie. Deze werkt als eerste hulp bij ongelukken. Smeer het op de huid en kramp, spanning of spierpijn verdwijnt als sneeuw voor de zon.
  • magnesium-souplesse. Deze crème werkt ontspannend op spieren en gewrichten. De crème is goed te gebruiken om triggerpoints te masseren omdat ze naast magnesium ingrediënten bevat die zorgen voor een betere doorbloeding van spier(knopen) en dus ook de afvoer van afvalstoffen.

Kijk voor meer informatie over de producten op: www.magnesium-forever.nl

Ervaringen 

‘Sinds ik magnesium slik ben ik fitter en minder vermoeid’

  ‘Door tijdig magnesium in te nemen heb ik met succes een migraineaanval voorkomen’  

‘Dankzij de magnesium-olie heb ik geen last meer van restless-legs’

‘Verbazingwekkend. De pijn in mijn achillespezen en enkel is vrijwel verdwenen dankzij de magnesium-souplesse’

‘Ik ervaar veel minder spierspanning dankzij de magnesiumolie’

‘Ik slaap beter door en ben minder gestresst dankzij de magnesium pillen’

‘Super! De spierpijn in mijn nek is verdwenen dankzij de magnesium souplesse’ 

‘Als ik spanningshoofdpijn voel opkomen gebruik ik de magnesiumolie in mijn nek waarna de spanning afneemt en de hoofdpijn niet doorzet’

C) Rianne Zandee, mei 2017, update oktober 2020, september 2021