BLOG Het belang van magnesium voor een goede gezondheid

Veel van de klachten die ik in mijn praktijk tegenkom kunnen veroorzaakt of in stand gehouden worden door een magnesiumtekort. Om die reden ben ik in 2017 in zee gegaan met Magnesium-Forever en ben ik dealer geworden van hun producten. In deze BLOG ga ik in op de werking van magnesium in het lichaam, de klachten bij een magnesiumtekort, welke factoren een magnesiumtekort veroorzaken en wat je er aan kunt doen. Tot besluit deel ik een aantal ervaringen van klanten met je. 

Klachten bij magnesiumtekort

De reden dat magnesiumtekort zo veel verschillende klachten kan veroorzaken is dat dit mineraal betrokken is bij meer dan 300 enzymatische processen in je lichaam (o.a. de werking van spieren, zenuwen en de spijsvertering). Bij een langdurig tekort aan magnesium kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan. Klachten die bij een magnesiumtekort kunnen optreden zijn spierpijn, kramp in de benen, vastzittende schouders, onrust en nervositeit, slapeloosheid, hoofdpijn, migraine, stress, gebrek aan concentratie, depressie, verhoogd cholesterolgehalte, botontkalking en verkramping van bloedvaten, waardoor zelfs hartritmestoornissen kunnen ontstaan. Ga je met deze klachten naar de huisarts, dan zal die vaak medicijnen voorschrijven. Veel artsen weten niet dat magnesiumtekort een oorzaak kan zijn, terwijl dit eenvoudig verholpen kan worden met voeding en/of supplementen. 

Voeding die rijk is aan magnesium zijn groene groenten (spinazie, broccoli, avocado), fruit (banaan, ananas), noten, bonen, granen, risotto, zilvervliesrijst, quinoa en vis (makreel, krab, heilbot, garnalen).

Oorzaken van een magnesiumtekort

De oorzaken van magnesiumtekort zijn divers. Enerzijds krijgen we te weinig magnesium binnen doordat ons voedsel steeds minder magnesium bevat en we ongezonder eten. Het gebruik van alcohol, nicotine en medicijnen zoals beta-blokkers, maagzuurremmers, de anticonceptiepil, plaspillen en chemotherapie belemmeren de opname van magnesium en zijn dus ware magnesium-rovers. (Top)sporters, zwangere vrouwen en vrouwen in de overgang hebben sowieso meer magnesium nodig. Tenslotte is stress een enorme magnesium-vreter. Niet zo heel verwonderlijk dus dat volgens de World Health Organisation 50 tot 75 procent van de (westerse) bevolking een magnesiumtekort heeft. Bron: www.gezondheidsplein.nl/dossiers/magnesium

Behandeling

Ik heb een checklist ontwikkeld om na te gaan of er mogelijk sprake is van een magnesiumtekort. Je kunt deze eenvoudig zelf invullen of  ik kan deze tijdens een gesprek geheel vrijblijvend bij je afnemen. Daarnaast kun je via mij voedingssupplementen kopen of producten voor uitwendig gebruik die direct op de spieren werken (magnesium olie en magnesium-souplesse). Ook kan ik tijdens de massage magnesium-pakkingen geven om lichaamsdelen die erg gespannen c.q. stijf zijn soepeler te maken. Hiervoor reken ik een bedrag van 5-10 euro per behandeling extra, afhankelijk van de grootte van het gebied.
Kijk voor meer informatie over de producten op: www.magenesium-forever.nl

Ervaringen 

  ‘Door tijdig magnesium in te nemen heb ik met succes een migraineaanval voorkomen’  

‘Dankzij de magnesium-olie heb ik geen last meer van restless-legs’

‘Verbazingwekkend. De pijn in mijn achillespezen en enkel is vrijwel verdwenen dankzij de magnesium-souplesse’

‘Ik ervaar veel minder spierspanning dankzij de magnesiumolie’

‘Ik slaap beter door en ben minder gestresst dankzij de magnesium pillen’

‘Super! De spierpijn in mijn nek is verdwenen dankzij de magnesium souplesse’ 

‘Als ik spanningshoofdpijn voel opkomen gebruik ik de magnesiumolie in mijn nek waarna de spanning afneemt en de hoofdpijn niet doorzet’

C) Rianne Zandee, mei 2017, update juni 2019.