Tips voor zelfmassage en ontspanning

De kans is groot dat je door de coronacrisis (extra) last hebt van stress, angst en sombere gevoelens. Door het gedwongen thuis werken / thuis zijn zit je misschien niet helemaal goed en krijg je last van je nek en schouders. Omdat de praktijk voorlopig nog gesloten is, hier een aantal tips voor zelfmassage, met eenvoudige hulpmiddelen. Die iedereen thuis kan doen.

Vierpoot of ster. Deze stevige plastic hulpmiddelen zijn er in alle soorten en maten. De bolletjes aan de uiteinden zorgen voor een aangename druk. Je gebruikt ze over je kleding heen, waardoor je het overal kunt toepassen, ook als je op de bank tv zit te kijken. Neem de vierpoot of ster in één hand en zet hem op je hoofd, en beweeg hem met een draaiende beweging over je schedel. Loop zo je hele lijf langs, je borst, schouders, armen, buik, benen en (onder)rug. Wissel regelmatig van arm/hand, zodat je beide kanten van je lichaam masseert.

Deegroller. Heb je geen vierpoot of ster? Een deegroller doet het ook prima, zeker voor je armen, benen en de zijkant van je nek (de trapezius spier). Uiteraard draai je nu geen rondjes maar laat je de deegroller over je spieren rollen. Als je je benen doet kun je de deegroller met beide handen vastpakken om extra druk te geven.

Tennisbal in kous. De lastige plekjes op je (boven)rug – tussen je schouders – kun je prima zelf masseren door een tennisbal tussen je rug en de muur te klemmen en zo druk te geven waar nodig. Om te voorkomen dat de tennisbal wegschiet is het handig deze onderin een kous te stoppen. Neem bij voorkeur een lange (sport)kous, dan kun je overal goed bij. Neem de kous in je hand, sla hem over je schouder en ga tegen de muur aanstaan. Leun met je rug tegen de muur, totdat je de druk van de tennisbal goed voelt. Ga vervolgens zachtjes door je knieën, beweeg langzaam op en neer en van links naar rechts om het gebied tussen je schouderbladen en langs de randen van je schouderbladen te masseren.

Stuiterbal of knikker. Ideaal om de onderkant van je voeten mee te masseren. Leg ze onder je voeten en beweeg je voet heen en weer over de stuiterbal. Dit schijnt trouwens heel goed te zijn om van een (pijnlijke) hielspoor af te komen.

Afkloppen
Een andere manier om jezelf te masseren zonder hulpmiddelen is door jezelf ‘af te kloppen’ met je vuisten/vingertoppen. Begin met je hoofd: beweeg je vingertoppen over je hoofd, gezicht en hals. Bal daarna je handen tot vuisten en klop met beide handen in een ritmische beweging over je borstbeen en sleutelbeen. Ga daarna naar je armen; gebruik je linkervuist voor je rechterarm en je rechtervuist voor je linkerarm. Begin bij je schouderkop en ga via je arm naar je hand; terug via de onderkant van je arm naar je oksel. Als je beide armen gedaan hebt, ga je weer met twee handen naar je ribben, buik, bekken en benen. Klop eerst met twee handen je ene been af, zowel de voor- en achterkant, als de buiten- en binnenkant en wissel daarna van been. Om het af te maken kun je jezelf een paar keer met twee handen helemaal van boven naar beneden afstrijken.

VEEL SUCCES!!